Az ingatlanértékesítés egy olyan non-stop munka, amiben akkor vagy sikeres, ha energiát fektetsz bele. – interjú Kerezsi Krisztinával

Kerezsi Krisztinával, a TOP3 Ingatlan értékesítési igazgatója ma már sehol máshol nem tudja magát elképzelni, mint az ingatlanszakmában. Imádja a folyamatos pörgést, valamint azt, hogy az ingatlanok eladása, vétele csak az ingatlanértékesítő szorgalmától függ.

Mutasd be magad néhány mondatban kérlek. Mit érdemes rólad tudni?

Jelenleg a TOP3 Ingatlan értékesítési igazgatója vagyok, bár üzletkötőként kezdtem a pályát. Korábban is ingatlanközvetítőként dolgoztam, szóval körülbelül 2009 óta foglalkozom ingatlanközvetítéssel. Először közvetítőként, majd pár hónap múlva már mentorként. Elsőként Németh Zoltánt segítettem munkájában (, akivel szintén készült interjú az oldalra), jelenleg pedig már 8 mentoráltam van. Természetesen a csapatomba tartozó többi kollégával is ugyanúgy tartom a kapcsolatot. Ha problémájuk van, vagy tanácsot kérnek, akkor nyilván az is feladatom, hogy nekik segítsek.

Én egyébként korábban is értékesítéssel foglalkoztam. Amióta végeztem az első iskoláimmal, először egy mezőgazdasági cégnél dolgoztam, majd egy autókereskedésben, ahol új autókkal foglalkoztunk. Ott értékesítési vezetőként és marketingesként dolgoztam. 2009-ben költöztem fel Budapestre, kifejezetten azzal a céllal, hogy ingatlanközvetítéssel foglalkozzam. Ez azért lehet furcsa, mert ugye maga a szakma ilyen szempontból nem egy elterjedt, illetve nem egy elfogadott szakma. Sokan lenézik az ingatlanközvetítőket,  azt gondolják, hogy ez egy ilyen alja munka.

Nyilván az tudja jobban, aki ebben benne van és ugye, aki sok sikert ért el az saját magát picit magasabbra helyezi. Értem ezalatt azt, hogy ha már tényleg letettél valamit az asztalra, onnantól kezdve azt gondolod magadról, hogy ez a szakma ugyanolyan szakma, mint egy gépjármű kereskedő, vagy bármilyen értékesítéssel, saleses területtel foglalkozó pozíció.

Hogy kerültél az ingatlanozás világába? Miért pont ezt a pályát választottad?

Igazából nagyon egyszerű. Egyik reggel ültem otthon és azon gondolkodtam,- miután az előző munkahelyemen felmondtam, ami pont válság kellős közepén volt, amikor az autóértékesítés aránya nagymértékben csökkent – megfelelő munkahely után kellett néznem, mivel két gyereket egyedül neveltem, ezért igazából azt néztem, hogy mi az a lehetőség, amivel biztosítani tudom a jövőm. Úgyhogy ez az egyetlen egy oka volt, hogy efelé kezdtem el kacsingatni, plusz nyilván tudtam azt, hogy Budapest ingatlanértékesítés tekintetében teljesen más, mint vidék, akkor még nem tudtam mennyire fogom szeretni ezt a szakmát.

Mik a személyes céljaid?

Folyamatosan változnak. Én olyan ember vagyok, aki nem fogalmaz meg óriási nagy, elérhetetlen célokat, inkább szinte minden évben van valami, amit meg szeretnék valósítani. Az igazi céljaim ugyanazok, mint azoké az embereké, akikkel dolgozom. Egy boldogabb és kiegyensúlyozottabb élet megteremtése, ami meg is valósul szerencsére.

Szerinted mi az oka annak, hogy Magyarországon nem annyira kedvelik az ingatlanosokat? Sokan azt mondják, hogy számos alkalmatlan ember van ebben a szakmában. Mit gondolsz erről?

Ez sajnos a negatív tapasztalatok miatt lehet. De ez hasonló ahhoz, mint amiért mondjuk a taxisokat nem szeretjük, mert nem egy olyan taxi társasághoz fordultál, ahol  korrektek és rendesek voltak veled, és mondjuk visszaéltek a helyzettel az anyagiak, vagy a szolgáltatás minősége terén. Személy és társaság függő ez sokszor. Az ingatlanközvetítőkkel is ez van. Azt mondják az emberek, hogy – nekem fogalmazott is így az egyik ügyfelem – „maguk nem csinálnak semmit és elkérnek egy csomó pénzt”.  Mert sokan nem tudják, hogy ebben a céges jutalékban, azért rengeteg munka van. Rengeteg munkatársam, reggeltől késő estig dolgozik, tehát akár reggel 8-tól este 8-ig és hétvégén is rendelkezésre állunk. Volt, hogy a karácsonyi vacsorakor is csengett a telefonom és akkor is felvettem, – nem örültem neki – de tudtam, hogy ebből lehet, hogy nekem bevételem lesz. Ez tényleg olyan non-stop munka, amiben akkor vagy sikeres, ha energiát fektetsz bele. Nyilván ahogy tapasztaltabbak lesznek az üzletkötők, egyre inkább hatékonyabban tudnak dolgozni. De az biztos, hogy van a különbség közvetítő és közvetítő között.

Tehát azok az emberek, akik úgy gondolják, hogy a közvetítők azok feleslegesek, vagy ez egy olyan munka, ami nem értékes, azok nem tudják, hogy mi van mögötte, illetve valószínűleg olyan emberekkel találkoztak, akik tényleg nem vették komolyan a munkájukat. Pont valamelyik nap beszélgettem az egyik kollégával, hogy igazából amióta közvetítéssel foglalkozik, egyetlenegy ügyfél nem volt, aki elégedetlen lett volna a munkánkkal. Ez azt jelenti, hogy akkor valamit jól csinálunk, jól csináltunk korábban. Nem mindegy, hogy csak odamegyek és letudom a dolgot és nem is érdekel az élete az adott ügyfélnek. Azért az ingatlan egy kicsit érdekesebb dolog, mivel nem egy cipő, vagy egy autó. Lakás valakinek csak egy van az életén keresztül, ami Magyarországra különösen jellemző. Valamelyik nap hallgattam a rádióban, hogy mennyire ritkán cserélik a lakásukat az emberek, főleg vidéken, Budapesten már picit gyakoribb. Átlagosan talán 3-szor cserélnek lakást, de nagyon sokan egy ingatlanban élik le az életüket. Ami azt jelenti, hogy kötődnek hozzá lelkileg, érzelmileg. Oda születtek a gyerekei, vagy ott hunyt el a férje. Ha egy idős embert megnézünk, – nekem a nagyapám volt ilyen – hiába mondják, hogy költözzön hozzánk, – mert neki kényelmesebb lenne – azt mondja, hogy szó sem lehet róla, mert annyira ragaszkodik érzelmileg az ingatlanához, hogy nem tudja elképzelni magát másik környezetben. Maga az ingatlanértékesítés azért kényes téma, mert lehet, hogy valakinek kényszerből kell eladnia az ingatlanát. Ami azt jelenti, hogy benne „turkálunk” az egész életében, mert mondjuk végrehajtás van rajta, vagy éppen elvált és ilyenkor nem szívesen nyílnak meg az emberek, de ha sikerül egy olyan kapcsolatot létrehozni azokkal akiknek az ingatlanjaival foglalkozunk, ami egy kicsit bensőséges, onnantól kezdve már nem egy tárgyként kezeljük az ingatlanokat. Szerintem egy sikeres közvetítő foglalkozik az ügyfél lelkivilágával, vagy azzal, hogy épp milyen gondokkal küzd. Sajnos az esetek többségében valamilyen probléma miatt adják el az ingatlanjukat. Szerencsésebb nyilván az, hogy ha nagyobba kell költözni, de van, hogy kényszerből sajnos egy kissebbe kell mennie. Mindig vannak olyan problémák, amikkel foglalkoznunk kell, ha ezekre valaki nem figyel, akkor nem lesz sikeres üzletkötő.

Hogyan mutatnád be a TOP3 Ingatlant általánosságban? Mi az, amiben különböztök a többi irodától?

Ez nagyon érdekes, mert amikor a cég megszületett, akkor én is itt voltam. Egy kis családként indult az egész vállalkozás, azt hiszem, eleinte 8 fővel. Majd, mint ahogy a családok gyarapodnak, szépen mi is elkezdtünk egyre többen és többen lenni. Viszont minden egyes új kolléga érkezése előtt, megnéztük azért, hogy ki jön ebbe a családba. Nem feltétlenül korábbi tapasztalatai, vagy a képességei miatt, hanem egyáltalán, mint embert vizsgáltuk, hogy be tud –e illeszkedni ebbe a csapatba. Mert a legfontosabb számunkra, hogy egy nagyon jó és hatékony csapatot alkossunk. Jó legyen ide bejönni, jól érezze magát a kolléga a mindennapokban és ne egy munkahelyként fogja fel az egészet, hanem úgy mintha otthon lenne. Nagyon fontos a személyiség, és bár mindenkinek egy kicsit más, de sikerült egytől egyig csapatjátékosokból összeállítani a TOP3 Ingatlant. Szerintem ez a legnagyobb erősségünk. Mi szeretünk a nem kötelező időszakokban is együtt lenni. Jó elmenni együtt vacsorázni, nyaralni, vagy egyéb rendezvényekre járni. Nekünk nem kényszer ismerkedni a munkatársakkal, hanem egy jó élmény.

Szakmailag az emeli még a TOP3 Ingatlant a többi közvetítői hálózatból, vagy kisebb-nagyobb irodákból, hogy folyamatosan figyelünk a szakmai felkészültségre és a képzésekre. Tényleg olyan előadók szoktak hozzánk eljönni, akik egyrészt motiválják a többieket, másrészt ízelítőt adnak különböző nézőpontokból. Ez is azért kell, hogy minél színesebb legyen a kollégák rálátása különböző dolgokra.

Nyilván a helyszínek is kiemelik cégünket a többi iroda közül. Olyan irodáink vannak, ahol kellemes a légkör, szép a kilátás és az ügyfeleink is szeretnek bejönni hozzánk.

Természetesen a TOP3 Ingatlan a marketing folyamataiban is egy megújuló szellemiséget képvisel. Hasonló dolgokat csinálunk, mint mások, de lehet, hogy egy picit másként. Marketing vonalon nem feltétlenül az ingatlanközvetítést reklámozzuk elsősorban, hanem egy érzést. Ily módon próbáljuk vonzóbbá tenni a céget a potenciális munkatársak és az ügyfelek számára is egyaránt.

Tehát az irodáink, a munkatársaink megjelenése és szakmai felkészültsége, a marketing folyamatok és a szolgáltatás minősége az, ami megkülönböztet végső soron minket a versenytársaktól.

Továbbá itt a cégnél mi mindannyian normálisan és elegánsan öltözködünk, amivel próbálunk elhatárolódni a rövidgatyás és papucsos üzletkötőktől, ezzel is megtisztelve ügyfeleinket. A stílus, a megjelenés reprezentálja azt az attitűdöt, amivel mi rendelkezünk.

Mi az, amiért büszke vagy arra, hogy ide tartozhatsz, itt dolgozhatsz?

A csapatra vagyok a legbüszkébb. Nyilván azért nekem is volt már több munkahelyem, ahol jól éreztem magam, de ez a legcsaládiasabb társaság, ahol tényleg nagyon jó lenni. Emiatt szeretnének ide sokan csatlakozni. Szakmailag is és lelkileg is segítjük egymást. Ha van egy új munkatárs és bármilyen kérdése van, akkor a “régi” kolléga le fog mellé ülni és megmutat mindent még akkor is, ha neki ebből semmilyen anyagi érdekeltsége nem származik. Elmondja, hogyan kell egy alaprajzot csinálni, vagy egy leírást. Mindenki segít a másiknak.

Szerinted mik azok a képességek, készségek, amik elengedhetetlenek ehhez a szakmához?

Érdekes mert felvételi beszélgetésekkor ezt én is megszoktam kérdezni. A legtöbben azt mondják, hogy a kommunikációs készség az fontos. Nyilván hogyha valaki nem tud beszélni, akkor nehezen tud értékesítőként dolgozni, de ennek egyébként vannak ellenpéldái is. Vannak nem tökéletes alapkészségekkel rendelkező emberek, viszont ami szerintem a legfontosabb egy ilyen munkahelyen, hogy legyél nagyon motivált, legyen szorgalmad, legyen óriási kitartásod és pszichésen terhelhető legyél. Mert egyébként, amit nagyon sokan nem tudnak az ügyfelek, vagy a megbízóink közül, hogy ez a munka óriási stresszel és pszichés teherrel jár.

Magadba szívod a vevő és az eladó információit, amit picit finomítanod kell, mert hogyha a kettő egymással beszélgetne, akkor lehet, hogy olyan nézeteltérésük támadna, ami egyik félnek sem kedvezne. Sokszor burkoltan kell fogyaszthatóvá tenni az információt a másik fél számára. Mert ha ember és ember között van egy alapvető ellenszenv, akkor már képtelenek az üzletkötésre. Emiatt rengeteg dolgot fel kell dolgoznunk magunkban is. Vannak sajnálatra méltó élethelyzetek, de nekünk olyankor is reális keretek között kell segítséget nyújtanunk.

Ezek mellet az alázatosság és a szorgalom is nagyon fontos. Van, hogy elfogy az ingatlan és újat kell keresned. Ehhez hideghívásokat kell intézned, vagy szórólapoznod kell. Az effajta körforgáshoz elsődleges a kitartás. Ezeket a termékeket nem szállítják a boltba, amiket utána csak el kell adnod, hanem utána kell menni, kudarcok érnek, amit fel kell dolgozni. Kell, hogy legyen az emberben egyfajta kudarctűrő képesség is. Sok a negatív hatás, amit pszichésen fel kell dolgozni.

Nagyon erős kitartás, csapatjáték és belső motiváció szükséges. A többi készség sem jön rosszul, de minden tanulható, illetve fejleszthető. A magabiztosság pedig a sikerekkel egyenesen arányosan jön. Aki lusta az nem lesz jó értékesítő.


, 2018. április 9